De kom, de så, de sejrede!

DOF UNG holdt traditionen tro en efterårslejr i år. I år betød det en uge i Blåvand, hvor DOF UNG deltog i det årlige felttræf. Det bød på mange gode oplevelser og ikke mindst fede og sjældne fugle. De vandt endda holdkonkurrencen. Mærk felttræfstemningen fra en ung birder i felten. Også uden for Felttræfområdet blev det set hits. Nederst i artiklen er der en række billeder af nogle af ugens ornitologiske højdepunkter fra hele landet.

DOF UNG I FELTEN. Blåvand er kendt som en af landets bedste efterårslokaliteter, og området byder hvert år på spændende og sjældne fugle i netop denne periode. Derfor var forventningerne høje da DOF UNG lørdag d. 13 oktober drog afsted fra alle landets egne for at mødes i Blåvand.

Allerede på den lange og meget forsinkede togtur blev der gættet på hvor mange tur-arter, vi kunne nå i løbet af ugen og snakken gik på, hvilke sjældne hits vi mon havde os i vente. Alle var spændte og kunne ikke vente med at komme i gang med at få lusket de mange gode krat igennem efter diverse sjældne småfugle, eller til at skulle opleve de smukke solopgange over Blåvandshuk på morgenobs.

DOF UNG på cykler. Der blev cyklet rigtigt meget hver eneste dag, da det var eneste mulighed for at komme rundt. Foto: Joakim Matthiesen

Blåvand skuffede ikke og allerede på førstedagen (søndag) havde vi i DOF UNG fundet rigtig gode fugle. Både rødtoppet fuglekonge, hvidbrynet løvsanger og fuglekongesanger var derved på listen. Især fuglekongesangeren var et kæmpe tilløbsstykke som op mod 50 birdere fik set denne dag. Den blev i øvrigt fundet af to deltagere fra DOF UNG, Sebastian og Jonathan. Fuglen var dog ikke særlig medgørlig og rigtigt mange birdere, inklusiv de fleste fra DOF UNG fik først fuglen og se efter solen var gået ned. Det var altså først dagens allersidste lys, at den smukke fugl kunne nydes af de mange som var mødt op.

Ulig de fleste på felttræffet havde vi i DOF UNG ingen biler, som vi kunne fragte os rundt i. Derimod havde vi lejet cykler, som nærmest blev vores bedste venner i løbet af ugen. Cyklerne blev nemlig brugt MEGET flittigt og der kom i hvert fald 30 gode kilometer i benende langt de fleste af dagene. Således var det altså også cyklerne, som skulle i brug, når de sjældne fugle skulle twitches. Både nonnestenpikker, amerikansk sortand og tajgapiber blev twitchet på cykel. Så det krævede altså lidt ekstra at få set de sjældne fugle, men det var det hele værd og gjorde oplevelsen ved fuglene helt speciel.

DOF UNG som kigger på vadefugle. Der ventes på at tidevandet presser vadefuglene ind til land. De kom helt tæt på, helt ned til 10m. Hvad vi ikke vidste, var at der snart ville blive ringmærket en tajgapiber og vi derfor fik MEGET travlt med at cykle over 13 km tilbage til Blåvand. Foto: Joakim Matthiesen

Tajgapiber! 1 af de 4 SU-arter som DOF UNG fik set under felttræf 2018, de andre 3 arter var amerikansk sortand, nonnestenpikker og buskrørsanger. Foto: Joakim Matthiesen

DOF UNG deltog også i felttræffets holdkonkurrence, som går ud på at finde så mange sjældne fugle som muligt, som hver især giver et antal point alt efter deres hyppighed. I ugens løb blev der afprøvet et utal af taktikker for at få skrabet så mange point ind som muligt. Der blev kratlusket på livet løs, havobset fra Hukket, tjekket sortænder fra stranden, kigget på vadefugle, øvet og gennemgået kald fra trækfuglene, diverse marker blev trampet igennem og meget mere. Det resulterede også i at DOF UNG efter et MEGET tæt løb vandt konkurrencen! Vi fandt pointgivende-arter såsom, rødtoppet fuglekonge, fuglekongesanger, hvidbrynet løvsanger, stor tornskade, nordisk lappedykker, rødstjert og skovpiber.

DOF UNG som har vundet holdkonkurrencen. Her ses hele det meget glade DOF UNG hold som tilsammen klarede at vinde felttræffets konkurrence ved at finde flest sjældne fugle. Foto: Joakim Matthiesen

Alt i alt var ugen altså en kæmpe succes for DOF UNG. Det blev til mange nye kryds, gode oplevelser, fede fugle og hyggelige stunder der har styrket vores fælleskab og ikke mindst vores passion for fuglene. Vi glæder os allerede til næste gang!

Nonnestenpikker på cykel. En af felttræfets mest sjældne fugle satte sig på en af DOF UNGs cykler og lagde en fugleklat på gearskiftet inden den fløj videre. En sjov oplevelse! Foto: Joakim Matthiesen

Og nå ja, vi endte på 143 tur-arter, hvilket nok er rekord for en efterårslejr!

For alle der var aktive i uge 42, blev det en hektisk uge med en lang række spændende fugle fordelt over det meste af landet. Dog var Sydvestjylland og Thy reelle tyngdepunkter med de mest bemærkelsesværdige overskrifter. Nedenfor er der samlet et galleri af flere af ugens stjerner og publikumdarlings...

Tajgapiber blev i løbet af uge 42 set på Mandø, Fanø og i Blåvandsområdet (2 eks). Denne er fra Mandø den 13. oktober. Foto: Jan Jensen

Den lille gulbug på Mandø blev træffets helt store tilløbsstykke. Den var stationær i tre dage. Mandø den 15. oktober. Foto: John Kyed

Denne acro skabte en del feltbestemmelsesmæssig debat, men er nu bestemt til buskrørsanger. Tipmosen, Blåvand den 15. oktober. Foto: Hans Henrik Bay

Brun Løvsanger, Christiansø den 16. oktober. Dagen efter sås minimum 3 og højst sandsynlig 4 brune løvsanger på Christiansø og Frederiksø! Foto: Anders Odd Wulff Nielsen

Nonnestenpikker, Skallingen den 18. oktober. Foto: Michael Gammelhøj Jensen

Ellekragen som blev opdaget ved Sårup i Thy den 16. oktober er stadig på plads. Foto: Henrik Haaning Nielsen

Blåstjert ringmærket ved Hanstholm den 19. oktober. Dagen efter, den 20. oktober, blev en fugl feltobset på Amager. Foto: Jens Jørgen Andersen

Himalayasanger ringmærket ved Hanstholm Fyr den 19. oktober. Foto: Lars Paaby

Brun løvsanger ringmærket på Agger Tange den 19. oktober. Foto: Karsten Garcia Pedersen

En flok på 4 storpibere blev den 19. oktober fundet på skråningerne ved Hanstholm Fyr. De er der tilsyneladende endnu. Foto: Allan Pade

Et meget sjældent oktoberfund af rødrygget svale skete på Gedser den 20. oktober. Foto: Ole Friis Larsen

Tak til alle fotografer for tilsendelse af fotos samt for at dele dem på DOFbasen. Det gør det muligt at illustrere Pandions artikler med aktuelt stof hele tiden. Tak for det!