Tårnenes dag 2016 - sådan gik det

Rosenmåge, steppehøg, ny rekord og 3000 ornitologer i fire lande. Lørdag den 7. maj blev ”Tårnenes dag” afviklet i en dyst mellem 412 fugle tårne i Finland, Sverige, Danmark og Litauen, som deltog for første gang i 2016. Læs, hvordan det gik.

Der obses fra Hestholmtårnet, Skjern Enge. Foto: Marianne Linnemann

Finland blev som i 2015 vinder af landskampen, idet to tårne, Kokkola og Pori, hver observerede 110 forskellige fuglearter, mens Sverige tog andenpladsen, hvor ligeledes to tårne, Leonard Berg i Östergötland og Larsson vådområde i Halland, noterede 103 fuglearter.

Vi fik 3.pladsen i Danmark, hvor Fugleværnsfondens tårn i ”Gulstav mose” kom på 95 arter, dog skal siges at vinderen i Danmark blev ”Verdens ende” i Skagen, som satte DK-rekord med 108 arter, da vi har den specielle regel i Danmark, at man kan deltage fra et udsigtspunkt. På 4. pladsen kom debutanten Litauen, hvor bedste tårn blev ”Drevernos” med 86 arter.

Vinderholdet ”Verdens ende, Skagen” fra venstre: Erik Overgård, Hans Henrik Bay, Lars Grøn og Anders Bojesen. Foto: Rolf Christensen

Sådan gik konkurrencen i de forskellige lande

Finland:

I Finland deltog 316 tårne i ”Tornien taisto” og udover de to bedste tårne med 110 arter, så ikke mindre end 17 tårne 100 fuglearter eller derover, hvilket må siges at være ganske mange. Højeste antal fuglearter blandt deltagerne i indlandet blev 96, mens bedste tårn i Lapland fik 67 arter. I alt blev der observeret ca. 220 forskellige fuglearter i Finland og mest overraskende var rosenmåge - 9. fund for landet.
Sverige:

65 tårne deltog i ”Fågeltornenes kamp” i Sverige fra Skåne i syd og op til Jämtland i nord, og dermed var det faktisk kun den sydlige halvdel af Sverige, som deltog denne gang. 4 tårne kom over 100 arter. I Sverige blev der fundet 198 forskellige fuglearter i alt.

Danmark:

I Danmark var vi 19 deltagende tårne, og det blev rekordernes dag, otte af de 19 tårne satte en eller anden rekord og ni lokalafdelinger havde deltagende tårne med. Vinderen ”Verdens ende” i Skagen fik krydset 108 arter på listen og slog dermed deres egen rekord fra 2015 med syv, og så var ”holdet” endda fraværende fra ”kontoret” en time, pga. en alpejernspurv i nabolaget.

Vores bedste ”tårn”, Gulstav mose, satte rekord for et fugletårn i DK med 95 arter, samtidig med at man havde rigtig mange besøgende og en intern dyst kørende med den modsatte ende af Langeland, hvor debutanten ”Nordlangelands fuglestand” fik et flot resultat på 88 forskellige fuglearter og dermed en tredjeplads i DK. Fuglelisten i Danmark blev på mindst 176 forskellige arter, og sjældneste var amerikansk hjejle i sydtårnet, Klydesøen.

Litauen:

Litauen deltog for første gang i ”Tårnenes dag” med 12 tårne. Bedste tårn blev ”Drevernos” med 86 arter, mens andenpladsen gik til ”Papio søen” med 70 arter.

Sådan gik konkurrencen

Årets landskamp i 2016 forløb rigtig godt i et fantastisk lunt forårsvejr, dog kunne østenvinden nogle steder virke skarp. Alt i alt var omkring 3000 ornitologer og besøgende i aktion i de mere end 400 deltagende tårne, og arrangementet er således en ganske betydende fugle-aktivitet i nu fire lande.

Konkurrencens formålsparagraf 1, som siger ”at aktiviteten har til formål at udbrede interessen for fugle og natur og give deltagere og besøgende en spændende dag”, må siges at være opfyldt, når 3000 er med, og derudover er der jo ganske mange, som læser og følger med, bl.a. på ”Tårnenes dags facebook”, hvor næsten 900 har læst indbydelsen og mere end 700 har studeret resultatlisten for, hvordan det gik på konkurrencedagen. Endvidere har flere lokalafdelinger også bragt opslag på deres hjemme- og facebooksider.

Herunder vises den danske resultatliste, og arrangørerne siger hermed TAK for denne gang og håber, I lyst at deltage i 2017, hvor Tårnenes dag afholdes 6. maj kl. 5.00