Bagsiden

image description Sortér
Det er lykkedes for biologer at lære vilde fugle et nyt sprog. Efter kun to dages undervisning lærte gærdesmutter at flygte, når de hørte et alarmkald, der var fremmed for dem.
Videnskabsfolk og ingeniører har i årevis forsøgt at finde ud af, hvordan duer undgår at ramme biler, bygninger og mennesker i storbyen. Nu har forsøg på Harvard Universitet afsløret en af hemmelighederne.
Kolibrien ser sød ud, men den snorker ikke. Faktisk er den nok snarere stresset, siger en kolibriekspert.
Det sker heldigvis ret sjældent, at man finder en spoleorm i sit blødkogte æg, men det kan åbenbart godt lade sig gøre. Hvis du tror, det er løgn, så læs mere (og se et billede af fænomenet) på DR's hjemmeside.
Det er ikke kun fugle, man kan overvåge ved hjælp af satelitter, gps-logger og radiosendere. Men at man kan sætte en radiosender på en myre vil nok alligevel overraske de fleste. Et fascinerende projekt!
Der er blevet skabt en robot-ravn, der ligner en fugl af kød og fjer så meget, at den faktisk har narret en høgs ellers fortræffelige øjne. Her kan du læse, hvordan man har skabt en så velfungerende fuglerobot.
Terrorfuglen levede i Europa for mellem 55 og 40 millioner år siden. Dens frygtindgydende næb gav den store fugl sit navn, men nu tyder det på, at næbbet kun er blevet brugt til at rive planter i stykker med.
Hvis belønningen er stor nok, er selv en kombinationslås ingen hindring for en snedig kakadue.
Sydamerikanske pumaer dræber flere byttedyr end deres artsfæller i Nordamerika. Det lyder utroligt, men de tvinges tilsyneladende til at aflevere dele af byttet til andre arter - blandt andet Andeskondoren.